Pædagogisk Idræt

Pædagogisk Idræt er et it-værktøj, som understøtter det pædagogiske arbejde med planlægning af idrætsforløb i certificerede idrætsinstitutioner ved VIA University College og Danmarks Idrætsforbund.

Styrker og kvalificerer

:

Hjernen&Hjertet har sammen med VIA UC digitaliseret Pædagogisk idræt og gjort det nemmere for certificerede idrætsinstitutioner at arbejde struktureret og kvalificeret med pædagogisk idræt som metode.

Modulet Pædagogisk idræt er til certificerede pædagogiske idrætsinstitutioner under VIA UC og DIF og understøtter kvalificeret arbejdet med de pædagogiske idrætsaktiviteter.

Med værktøjet kan fagpersonalet:

  • Få et samlet overblik over alle institutionens planlagte aktiviteter
  • Tilgå elektroniske skemaer på alle enheder (pc, tablet og telefon)
  • Evaluere planlagte aktiviteter og observationer og dermed kontinuerligt forbedre aktiviteten
  • Få en samlet opgørelse over brug og effekt af Pædagogisk idræts aktiviteter
  • Oprette indsatser på børnene baseret på observationer gennem værktøjet ”Fokuspunkter og noter”
  • Formulere udviklingsplaner for stue eller institutioner som samlet hele

Fokuserer på barnets udvikling, egen praksis og faglighed

:

Pædagogisk idræt er et dynamisk værktøj, som gør det muligt for den enkelte pædagogiske idrætsinstitution at blive klogere på det enkelte barns læring og udvikling samt egen praksis og faglighed.

Fagpersonalets refleksioner og didaktiske overvejelser styrkes gennem understøttelsen af planlægningen, beskrivelsen og analysen af de pædagogiske idrætsforløb og er samtidig et stærkt evalueringsværktøj.

Kort om Pædagogisk idræt

:
  • Formål: At understøtte fagpersonalet med at kvalificere arbejdet med idrætsaktiviteter.
  • Målrettet: Børn i alderen 0 til 6 år.
  • Udfyldes af: Fagpersoner i dagtilbud.
  • Baggrund: Værktøjet er udviklet i samarbejde med VIA University College og er en aktiv del af certificeringen.

Læs mere om andre moduler til dagtilbud

  • Motorik

    Motorik understøtter det pædagogiske arbejde med udvikling af børn og børnegruppers motoriske kompetencer. Motorikredskabet kvalificerer og inspirerer det konkrete arbejde gennem handleanvisende aktiviteter til brug i daglige praksis.

  • Dialog

    Som et led i arbejde med forældreinddragelse bliver det med Dialog muligt at understøtte forældresamtalen og strukturere samarbejdet omkring det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

  • Forløbsbygger

    Forløbsbyggeren understøtter arbejdet med at etablere læringsforløb, opsætte læringsmål og arbejde struktureret med pædagogiske forløb på gruppe-, stue- og institutionsniveau.

Vil du vide mere?

  • Christine Pötzsch-Simonsen

    Consultant